Bryr du dig??

Som daglig Öresundspendlare avverkar jag lite drygt 11mil om dagen till och från arbetet. Under 11 mil hinner man se en hel del olika körsätt. Vissa irriterande (Kom igen nu va, det är motorväg. Hastigheten är INTE begränsad till 50km/h), vissa aggressiva (jag uppskattar inte att du ligger så nära mig att jag inte ser ljusen på din bil längre) och vissa oroväckande (ähum Vem gav dig körkortet i julklapp sa du?).
 
Sen finns det vissa som är direkt farliga.. I måndags låg jag i vänsterfilen och höll på att köra om en långtradare när denna fick ett infall och började gå ut i mitt körfält. Fick ställa mig på bromsen, körde näven i tutan och tackade gud för att jag inte hade en aggressiv bilist bakom utan en som han väja undan. Inte fanns det något i höger körfält som långtradare kunde ha väjt för heller. Nej, han kände väl bara för att leka "mosa bilen" leken ett slag..
 
Igår, körandes på samma bro uppmärksammas jag av en bil bakom mig. Jag som har farthållaren i märker ganska lätt om det är någon som kör ojämnt. Dessutom blåste det inte särskilt mycket men trots det så vinglade föraren märkbart. Tog registreringsnumret när denne körde om och slog en signal till 112 där jag ombads följa efter. Den efterföljande tiden fick jag se en bil som ömsom låg ute i det vänstra diket, ömsom i det högra körfältet. Hastigheten var inte att leka med den heller. Efter betalstationen låg jag i 145km/h (rusningstid - tack gode gud för att det är semestertid) och bilen drog ifrån mer och mer (jag har ingen Gadgetbil som kan hoppa över andra bilar och tänker inte köra vårdslöst bara för att jag blir ombedd att följa en annan bil). Plötsligt ser jag bilisten (fortf. vänster körfält) slå på varningsblinkersen och dra rätt ut på avfarten till Lockarp. Polisbilen stod tydligen och väntade på påfarten...
 
Inte så lite sur var jag över att bilisten kanske kom undan. Såg till min glädje följande på polisens hemsida idag:
 

2012-07-17 16:23, Rattfylleri, Malmö

Rattfylleri, Öresundsbron.

Samtal inkommer om en bil som kör vingligt och håller hög hastighet på Öresundsbron. Ett flertal patruller larmas ut för att lokalisera fordonet. Bilen svänger av i Lockarp och där får patrull stopp på den. Föraren medtages för kroppsbesiktning och misstänks nu för drograttfylla.

Organisation

Polismyndigheten i Skåne
 
 
Så vad gör ni? Bryr ni er? Tar ni upp luren och ringer Polisen eller håller ni er bara undan??
 
/Nena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...